インチキ調査分析は東西を問わない

 ジャーナリスト様は東西を問わず、記事の印象を操作するために「調査結果」を利用する。”Based on the results, the firm estimates that Kindle owners spend about $1,233 per year on the site, compared with $790 for Amazon members who do not own one. In other words, Amazon members with Kindles spend $443 more annually.”とあると、「Kindle は Amazon の売上に大きく貢献している。Kindle を安く売ってもその後の通販で回収できている(Amazon の戦略は正しい)」という印象を抱く。

 しかし、これこそ相関と因果関係の違いだ。この結果「Kindle を持っていること」と「Amazon での平均購入価格」ということには相関はある。これは事実だろう(調査の方法とサンプリングにもよるがここでは資料がないので問題がないと仮定する)。しかし、「Kindle が Amazon の売上に貢献した」とは言えない。否定ではなく「この調査では分からない」という意味だ。

 なぜなら、Kindle を持っている人は元々 Amazon の購入機会が多く Amazon に対する忠誠心を持っている人だろう。Amazon を使ってなくてアカウントを持っていないような人が Kindle を買うはずがないからだ。Kindle を持ている人は Kindle が発売される前から Amazon での購入額が高かった可能性が高い。

 Kindle の購入による購買行動の変化を捉えるためには、Kindle 購入前後と同時期の Kindle を購入しなかった層を調べなければならない。

Why Owning an Inexpensive Kindle Could Cost You Hundreds | TIME.com
Amazon’s strategy with its Kindle e-readers and tablets has always been pretty clear: bring in more customers, even at a loss, so long as they partake of the online retailer’s panoply of services, from e-books to streaming movies. Unlike rival Apple, which sells its devices at a premium, Amazon has seemed more or less happy to break even or lose money on its devices. Now, a report based on research by Consumer Intelligent Research Partners (CIRP) shows how shrewd that strategy may be.

CIRP surveyed 300 U.S.-based Amazon customers over a period of three months this fall. Based on the results, the firm estimates that Kindle owners spend about $1,233 per year on the site, compared with $790 for Amazon members who do not own one. In other words, Amazon members with Kindles spend $443 more annually.

“Another way to look at Kindle Fire and Kindle e-Reader is as a portal to Amazon.com,” Josh Lowitz, CIRP’s co-founder, wrote in a release.

If that is the case, Amazon’s strategy appears to be as effective as analysts have suggested.

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