デマの拡散:Google Nexus 7 tops iPad in Japan: Is this a trend? | Apple – CNET News

 「iPad の販売シェア首位陥落と統計の罠 | GEEK_XP」の記事の被害者は海外にまで及んでいる。曾孫引きなので、表示された数字が完全に独り歩きしている。この記事はソースとした日経(BNCBCN ではないことに注意)の記事へのリンクがない。これでは、BNCBCNにたどり着くことはほとんど不可能だろう。(追記:そら、BNCBCN には誰もたどりつかんわな ^^;)

 この記事を読んだアメリカ人は「ああ、日本では NEXUS 7 がバカ売れで iPad + iPad mini より売れてるんだな」と思ってしまうだろう。

 ところが、実際にはこれは日本の流通の40% のPOS情報から得られたデータで、Amazon や Apple 直販や通販の売上は含まれていない。これが真実か真実でないかはおそらく BNCBCN でも分かってはいないだろう。というか、このサンプリング方法では誰も分からないだろう。

 デマの拡散のケーススタディとして非常に興味深い現場を見ることができた。元々あった重要な周辺情報が抜け落ちて、目を引く文言だけが拡散していく。このような情報量の多い、プロの書く記事ですらこのような情報の脱落が生じるのだ。まして、Twitter の RT の拡散や非公式RTの情報精度の低さはこれ以上だと思って接しておかなければいけない。

Google Nexus 7 tops iPad in Japan: Is this a trend? | Apple – CNET News

Google’s Nexus 7 is gaining market share in Japan and topped Apple’s iPad in one survey.

Japanese digital device consumers are some of the savviest in the world. So, a report Thursday showing that the Nexus 7 has bested the iPad in market share is worthy of attention.

Based on a survey of 2,400 consumer electronics stores in Japan, Google’s Nexus 7 tablet had 44.4 percent of the market versus the iPad’s 40.1 percent, according to Nikkei, Japan’s largest business daily. The survey was done by market research firm BCN in December.

Not surprisingly, one of the big draws of the Nexus 7 — which is co-branded with Asus, the manufacturer of the tablet — is price, according to Nikkei. It’s about a $100 less in Japan than Apple’s least expensive tablet, the iPad Mini.

The survey did note, however, that there was a shortage of the iPad Mini at stores and that this may have contributed to Apple’s market share decline. But the gist of Nikkei’s analysis is that the Nexus 7’s price is a bigger factor.

Tablet sales in Japan were 3.6 million units in 2012 and this is expected to swell to 4.9 million in 2013, according to figures from IDC Japan that Nikkei cited.

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